ایجاد انگیزه در کارکنان

ایجاد انگیزه در کارکنان یکی از وظایف مهم هر مدیری می باشد. اگر شما یک مدیر ارشد هستید و وظایف مختلفی دارید باید بدانید داشتن مسوولیت های مختلف توجیه مناسبی برای بی توجهی به این عامل نمی شود. خب چرا ایجاد انگیزه در کارکنان این اندازه اهمیت دارد؟

هدف اصلی از ایجاد هر سازمان انتفاعی کسب سود برای صاحبان آن سازمان بوده است. این کسب سود در ازای تولید کالا یا ارایه خدمتی به مشتریان به دست می آید. چه کسانی قادرند محصول مورد نظر را تولید یا خدمت را ارایه کنند؟ پاسخ قطعی “کارکنان سازمان” است. در دوره ای که رقابت در تمام عرصه ها به شدت سخت و پیچیده شده است داشتن کارکنانی با انگیزه و وظیفه شناس غنیمتی بس بزرگ است.

چطور می توانیم حس وظیفه شناسی را در کارکنان ایجاد کنیم. من کاری به انگیزه بالای کارکنان شرکت های مرسدس بنز آلمان و تویوتای ژاپن و تعلق خاطر بالای آن ها ندارم. ما داریم درباره شرایط حاکم بر کشور خودمون یعنی ایران آن هم در روزگار کنونی بحث می کنیم.

 

برای تشویق کارکنان به افزایش کارایی نخست باید هدف آن ها را از کار کردن بدانیم. بدیهی است کسب درآمد به عنوان اولین و شاید مهمترین عامل مطرح می شود. پس کاری که باید انجام شود ایجاد یک رابطه مستقیم بین میزان تلاش آن ها و مقدار درامدشان است. به نظربسیار ساده می آید اما در عمل در بسیاری از سازمانها و شرکت ها عکس این رابطه اتفاق می افتد. قبول دارم باورکردنی نیست اماکافیه یه تحقیق ساده انجام شده و نظرات کارکنان شرکت های مختلف را درباره رفتار مدیران درقبال کمکاری یا پرکاری آن ها و ” دیگران ” جویا شوید.

بیشتر کارگران و کارمندان ایرانی اعتقاد دارند عدالت کاری درباره آن ها رعایت نمی شود و درنتیجه ایجاد انگیزه در این کارکنان بسیار سخت خواهد بود. نکته مهم که ممکن است درنگاه اول به آن توجه نشود آن است که ممکن است دیدگاه این کارکنان اشتباه باشد و هیچ گونه بی عدالتی در سازمان وجود نداشته باشد اما این موضوع اهمیتی ندارد . مهم طرز تفکر کارکنان است. منظورم این است که باید تلاش شود تا کارکنان سازمان منافع خودشان را در راستای منافع سازمانشان بدانند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *