کمبود نیروی کار یک واقعیت جدید

سلام خدمت دوستان عزیز
از حدود ۳-۴ سال پیش که داشتم تو سازمان مدیریت صنعتی دوره ی کارشناسی ارشد رو میخوندم و با توجه به اظهار نظر تعدادی از مدیران واحدهای صنعتی که باهم هم دوره بودیم متوجه تغییر وضعیت در عرضه ی نیروی کار شدم
به تدریج در طول این سال ها تعداد داوطلبین استخدام و به اصلاح افرادی که جویای کار هستن روند کاهشی داشته تا به اونجا رسیده که الان تو شهر های صنعتی تعداد بنرهایی که از طرف کارخانجات برای جذب نیرو زده شده هر روز بیشتر از قبل میشه.
خب این به چه معناست؟ یعنی چه اتفاقی افتاده؟ این همه تو کشور دارن میگن بیکاری رفته بالا و شما میگید نیروی کار نیست ؛ آیا اینها با هم تناقض ندارن؟
نه ندارن. به نظر من این روند کاملا طبیعی هست و دلایل اون کاملا مشخص و واضح است:
اول : به علت کاهش نرخ تولید مثل ورودی کلی به بازار کار نسبت به ۱۰-۱۵-۲۰ سال گذشته به شدت کم شده
دوم: در طول دهه ی نود بیشتر افرادی که دیپلم گرفتن به علت رشد تعداد دانشگاه ها تونستن برن دانشگاه و حداقل یک مدرک کارشناسی بگیرن. مهم نیست از چه دانشگاهی فارغ التحصیل‌شدن ، مهم اینه که الان لیسانس دارن و دیگه حاضر نیستن برن تو کارخانجات و کارهای سخت انجام بدن.
سوم: سن ازدواج جوان ها رفته بالا و در نتیجه وقتی یک جوان تا سن ۳۵ -۴۰ سال ازدواج نکرده و در خانه ی پدر زندگی میکنه دیگه دلیلی نداره تن به کارهای سخت (از دید خودش ) بده و دنبال کاری میگرده که بهترین شرایط رو داشته باشه.
چهارم: متاسفانه شرایط اقتصادی جامعه خیلی بد شده به طوری که برای بعضی ها فرقی نداره کار کنن یا کار نکنن، وقتی با ۱۲ ساعت کار کردن همچنان هشتشون گروی نهشونه سعی میکنن دنبال کاری بگردن که بتونه مشکلاتشون رو برطرف کنه یا حداقل کمتر کنه اما با حقوق هایی که تو کارخانه ها به کارگر ها پرداخت میشه این اتفاق نمی افته‌.

کار واحدهای صنعتی خیلی سخت شده
امیدوارم مدیران واحدها متوجه این وضعیت بشن و تا دیر نشده رفتارشون رو با کارکنانشون بهتر کنن وگرنه
خیلی زود دیر خواهد شد.

یا حق

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *